lunes, 11 de abril de 2011

París, Man Ray i Marcel Duchamp


París 1921-1940
Moviment Dadá; Tristan Tzara; Fracàs als EEUU.

Mentre Duchamp busca la precisió pintant i la bellesa de la indiferència apareix Man Ray. Gran amic i soci crucial en context creatiu. L'estil de Duchamp evoluciona al posar-se en contacte amb la fotografía de Ray. Ray treballa amb els Aerographs des del 1917. Els dos homes junts, prenen la fotografia com un ideal per al treball creatiu. Aprofitant la seva precisió òptica inspira molts projectes duchampians que juguen amb aquesta. És el cas de Rotary Glass Plates (1920); de Large Glass (1915-23) i Draft Pistons. En aquests projectes van ser fonamentats i suggerits, en gran part, per Man Ray.
Per ambdós aristes allò primordial és l'expressió d'una idea. La tècnica que s'utilitzi per arribar-hi no és una fi sinó un mitjà. Duchamp considera que un artista pot utilitzar qualsevol objecte vell per expressar una idea.

El paper de Duchamp en la introducció de Ray és essencial. És ell qui connecta aquesta figura amb el grup Dadá de l'època: Breton, Jacques Rigaut, Louis Aragon, Paul Eluard i Gala, Theodore Fraenkel i Philippe Soupault.
De seguida Breton utilitza a Ray com a fotògraf i mà dreta per a la seva revista Litterature.
És en aquest context on Man Ray es converteix en l'inventor de la fotografia surrealista. Les Rayographys en són un bon exemple: descobriment de finals del 1921 del propi artista que consisteix en posar l'objecte directament sobre el paper fotogràfic i exposar-ho a la llum.

No hay comentarios:

Publicar un comentario