lunes, 2 de mayo de 2011

ALLAN KAPROW


En la història de l'art del segle XX hi ha un personatge essencial que forma part de l'origen i el desenvolupament del happening:Allan Kaprow.Més aviat, podriem dir que n'és unànime fundador. En aquest nou concepte s'enllaçen les idees de que l'art no es pot deslligar de la vida igual que l'espectador forma part de l'obra d'art.
En una evolució com és la de l'expressionisme abstracte, el collage i la importància dels objectes i els espais apareixen novedosament els espais on l'espectador pren un paper cada vegada més determinant. És potser per això que els primers espais s'instalen fora de circuits artístics. Són, doncs, petits gestos en la vida quotidiana que no adopten sentit sense la participació de l'observador. Així, aquest deixa de ser observador per involucrar-se i convertir-se en participant.
És també present en la seva obra la influència de John Cage i el seu curs de música experimental (4'33'') on l'objectiu últim connecta l'obra d'ambdós artistes: acostar l'art a la vida.
A part de "18 happenings in 6 partis" que donà nom al moviment, podem recordar una obra que Kaprow instal.là al CCCB de Barcelona que ens serveix per entendre la seva filosofia de treball. Caprow crea Clean, un happening on 4 homes netejen el pati i el hall de l'espai separats per parelles i connectats per walkie-talkies. L'artista explicà que netejar és només desplaçar la brutícia a un altre lloc.Amb aquesta idea ens deixa veure un tò satíric sobre la neteja física i psicològica de certes institucions culturals. Es refereix principalment a les creades a partir dels 80. Així, Kaprow, converteix un cop més, un petit gest en un happening; i un happening en una metàfora sobrela falsa pulcritud dels centres culturals.

No hay comentarios:

Publicar un comentario